Prodeje firmy se nemusíte bát!

on . Posted in Firmy

Svět úspěšných je velmi malý, omezený a dostat se do něj je velmi obtížné. Jenomže v průběhu podnikání je možné, že jej chcete přerušit. Jenomže léta obětovaná firmě nelze jenom tak jednoduše prodat, aniž by z toho člověk nevytěžil maximum. Prodej firmy za účelem maximalizace prodejní ceny je složitý proces, který svěřte raději odborníkům.

prodej firmy

Mnoho majitelů firem si na poslední chvíli rozmyslí a prodej zruší, když nedosanou požadovanou částku. Jste-li na 100% rozhodnutí svou společnost prodat, měli byste činit nezbytné kroky, které připraví firmu na prodej.

Důvody prodeje firmy

Pokud se nebudeme bavit s ekonomickými faktory, jako špatná likvidita nebo cashflow či likvidace. Tyto důvody stojí nejčastěji za prodejem firem:

  • Odchod za odpočinkem.
  • Založení nové firmy.
  • Zmonetizování know-how.

Teď postupně přejděme k jednotlivým krokům tohoto „miniporadce“ prodejem firmy. V následujících bodech si řekneme základní kroky, jak připravit firmu k prodeji za předpokladu, že si na pomoc přivoláte profesionály z branže.

Držte pod pokličkou chystaný prodej

Minimalizujte veškeré informace a náznaky o tom, že chcete společnost prodat! Detailní informace by měly vědět osoby pouze z úzkého vedení firmy, které se budou podílet na shromažďování podkladů pro úspěšný prodej. Při prosáknutí informací na povrch hrozí reálné snížení ceny společnosti!

Jak určit adekvátní cenu?

Cena je poměrně delikátní a ožehavé téma. Majitel chce svou firmu zcela pochopitelně prodat za co nejvyšší cenu, kdežto potencionální kupec chce utratit co nejméně finančních prostředků. Stanovení ceny je poměrně složitý proces a je třeba zohlednit tyto faktory:

  • Jasný záměr investora.
  • Jaké změny chce investor realizovat.
  • Kolik peněz musí investor investovat.
  • Jak dlouho bude realizace změn trvat.

Profesionální pomoc

Přizvete si na pomoc profesionála v podobě externího poradce, jedná se o jednoznačné zjednodušení vašich starostí při prodeji. Pro profesionála je prodej firem denním chlebem, takže se v této problematice orientuje jako ryba ve vodě. K důležitému úkolu externího poradce patří poradenství při přípravě společnosti na prodej, vyhledávání, vytipovávání vhodného okruhu potenciálních zájemců, účast na všech jednání a provádění prodávajícího celým procesem až k závěrečnému podpisu.

Nespornou výhodou je, že se dokáže dívat na vaši společnost jako:

  • Prodávající
  • investor

Závěr

Na závěr lze celý prodej shrnout do několika bodů, které jsou nezbytné před prodejem vaší firmy. Jedná se zejména o tyto body:
Pokud jste se rozhodli o prodeji, zbytečně s ním neotálejte.

  1. Připravte firmu co nejlépe.
  2. Motivujte top management na výsledku prodeje.
  3. Svěřte se do rukou externího poradce.
  4. Definujte jasně podmínky transakce.
  5. Dbejte zvýšené opatrnosti při přípravě smluvní dokumentace a zajišťování platby.

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit